Thursday, June 26, 2014

Al-Quran Juzuk ke-24

Assalamualaikum

Alhamdulillah tadi siang Azhar Azfar dah mengaji juzuk ke-24.




Harini Azhar Azfar taknak pergi sekolah.

erm..minggu ni je dah dua hari AzharAzfar taknak sekolah..

ini antara ayat-ayat Azfar..

"mama lepas anta abg Adik pergi sekolah..mama terus balik je...mama tak pergi sekolah pun...mama dah tak sekolah kan...Adik Abg pun taknak pergi sekolah lah jugakkkkkk!!!"

"adik tak suka sekolah...adik suka duduk rumah.....mama kan tak sekolah pun kan....."

erm....setiap pagi kene psiko adik yang lebih-lebih lagi...pagi tadi..mama malas nak pujuk..sebab minggu ni kat PASTI pun cikgu kata latihan sukan untuk selepas raya nanti..erm...suka hati AzharAzfar lah ye...

tapi semalam nya waktu balik sekolah..waktu Azfar kata taknak pergi sekolah mama kata...."kalau AzharAzfar taknak pergi sekolah kene mengaji 10 setiap hari boleh boleh??? "

AzharAzfar diam je...hahaha..

maka hari ini mama pun praktikkan lah kan...dah AzharAzfar taknak sekolah..

dannn..

dan..

Alhamdulillah... AzharAzfar BERJAYA mengaji  Sembilan 9 muka surat harini..(pencapaian yang sangat baik!!!)

bukan senang sebenarnya untuk kanak-kanak duduk diam mengaji ....walaupun sekali mengaji tu mungkin dapat 2 muka surat...lepas tu macam-macamlah kan..

tapi mang kene psiko kalau kanak-kanak...kene pujuk...cakap yang positif...

kekadang Azhar Azfar takde mood juga...mama kenalah pandai psiko....suruh SENYUM sebelum mengaji..cerita banyaknya Malaikat catat pahala untuk setiap huruf ...bagaimana sayangnya Nabi Muhammad dan Allah S.W.T untuk sesiapa yang rajin mengaji.

kekadang mama selalu juga bagi rewards dan menjanjikan sesuatu untuk Azhar Azfar...untuk berikan mereka semangat!!

tak mahal pun rewards untuk mereka ini...kadang-kadang mereka hanya mahu aiskrim...tak pun gula-gula 2-3 biji..itu dah cukup membahagiakan mereka...kadang mama bagi rewards yang besar sikit contohnya ajak makan KFC ke...Pizza ke.mainan ke..bola ke...dah itu yang mereka suka...nanti mereka akan suka dan gembira lakukan sesuatu perkara tu

lagi satu....selepas mereka lakukan sesuatu..keraplah peluk, puji dan katakan yang POSITIF tentang IMPIAN mereka untuk masa depan...kenapa kene mengaji...kene pergi sekolah??

InShaAllah...hihi terlebih plak tulis malam ni...

p/s: mama tanya Azhar Azfar ni nak mengaji berapa esok...Azhar kata nak mengaji 20, Azfar nak mengaji 10....hahhh SEMANGAT kan mereka!! dengar je Azhar nak mengaji 20..terus cepat-cepat Azfar pun nak mengaji 20 jugak!! haha..ada kembar ni bagus tau..ada persaingan dalam diri mereka...semangat berlumba-lumba...terus mama kata "siapa dapat mengaji 20 esok..mama ajak tengok cerita Transformers!!" hahahahaha...berani seii....sesekali je kan...apa salahnya ye tak hahaha

rasanya cerita tu ok kot kan, takde adegan yang ntahpepe...huhu...
nanti mama nak tengok review dulu camne

Wassalam :)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...