Tuesday, April 15, 2014

Al-Quran Juzuk ke-18

Assalamualaikum...

Alhamdulillah Azhar Azfar dah masuk mengaji Juzuk ke-18 malam tadi.



hehe kelakar dengan Azhar Azfar ni...kalau mengaji dengan Ayah...ada je feel diorang dengan Ayah kan...lambat mengaji tak abis-abis..kadang tu Ayah betulkan bacaan tajwid diorg kata Ayah salahlah..rujuk mama lah... tetapi kekadang Alhamdulillah ok je

Malam tadi Azhar mengaji dengan mama...Azfar mengaji dengan Ayah...

baru separuh mengaji Azfar dah merajukk......haha sebab aperr???

sebab Ayah tak kata Adik pandai pun macam mama kata kan Abg....tengok mama kata Abg ngaji pandai bagus....Adik merajuk tunjuk muncung taknak baca terus...

Kelakar...Ayah pun ape lagi..pujuk banyak kali kata ok Adik pandaii....ngaji....bagus adik ngaji...adik pandai... hihi Adik taknak terima...adik kata tadi ayah tak cakap pun adik pandai...

haha mama tengok je pepandailah kan ayah pujuk Azfar kan...Azfar ni mang manja sangat dengan ayah sejak baby lagi...haaa kan...

at last....fail ayah pujuk Azfar..Azhar dan pun habis baca2 muka surat dah pun...Alhamdulillah..


akhirnya mama juga yang ambil alih Al-Quran Azfar...pujuk secara lembut...uhh tak jalan....pujuk lagi...tak nak juga..

haa...ambik bagi suara keras sikit..bg ayat psiko kat adik...ok duduk juga Azfar depan mama mengaji..

Alhamdulillah...7minit je habis baca satu muka surat setengah.

selang beberapa minit....tak habis-habis Azfar kata kat mama...

"mama...adik pandai baca kan...adik baca sedap kan...ngaji betul kan...." bercahaya berseri sungguh wajahnya.....ulang-ulang dia rasa dihargai dan dipuji...hehe kelakar sambil pegang dan peluk mama..

Alhamdulillah..

mendidik bukan satu kerja mudah...ada kala kita kurang sabar juga...kita marah dan tegas pada anak-anak..

tapi bila mereka tunjukkan kebolehan dan kelebihan kita puji mereka...kata mereka pandai...mereka bagus..bijak....peluk mereka...kata mereka anak-anak hebat...tunjukkan mereka kelebihan mereka..jangan biarkan mereka rasa down...katakan Azhar Azfar nak masuk syurga dengan mama ayah kan....haa dengar kata mama ayah..dengar kata Nabi Muhammad dan Allah... diorang akan lembut hati...

psikologi penting di situ..

teknik semasa mengaji juga penting...psikologi kite adalah biasa stress jika selalu kene tegur kan...rasa cam banyak sangat ke salah kita buat..

sama juga semasa mengajar mengaji...Alhamdulillah dari segi bacaan tajwid AzharAzfar boleh dikatakan baik...kalau ada salah mama takkan terus tegur dan betulkan..teknik yang mama gunakan hanya

ketuk jari secara perlahan .....dan AzharAzfar faham mereka salah baca pada beberapa huruf sebelum itu...dan mereka secara automatik akan ulang sendiri...

itu juga salah satu teknik untuk mengelakkan si pengajar mengeluarkan suara tinggi dan garang...hihi

nanti yang ngajar stress dan yang di ajar jd takut...so ketuk ketuk je...

Alhamdulillah...


2 comments:

Qider said...

alhamdulillah dah besar siap boleh mangaji lagi Azhar dengan Azfar..sejuk hati auntie yang baca ni..semoga lepas ni naik setingkat untuk hafal pulak kut..ke dah mula menghafal?

AzharAzfar said...

In Syaa Allah.. Aamiiin... terima kasih auntie...doakan untuk azhar azfar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...